La riquesa de les accions en col·laboració amb els centres educatius contribueix a formar els infants i el públic jove com a alguna cosa més que bons espectadors i proposa les primeres llavors per al diàleg, l’associació d’idees, l’esperit crític i la capacitat d’expressar-se.
Accions amb centres educatius
La caixa del Lliure
La caixa del Lliure és la proposta educativa del Teatre Lliure per a educació infantil i primària que vol fomentar la pràctica teatral a l’aula. El teatre és una assignatura troncal per a nosaltres i així és com ho volem transmetre. La caixa del Lliure per a infantil segueix la filosofia dels antics teatrins i a primària creix i es converteix en un dispositiu desplegable de llum, so i escenografia que permet als infants construir el seu propi escenari a l’aula.
La caixa permet als infants descobrir la varietat i infinita diversitat del món, despertar els sentits, plantejar-se preguntes, investigar les possibilitats del cos, mirar d’entendre l’engranatge del teatre des de dins, construir nous mons, elaborar un alfabet emocional i alimentar l’interès per allò desconegut.
El Lliure proporciona a les escoles la caixa, una vídeotutoria, formació específica i propostes de joc perquè l’alumnat les converteixi en caixes plenes de coneixement, intuïció, expressió i experimentació de les històries que els agradin.
Escena pilot
Cinquena edició d’aquest projecte educatiu i artístic de l’Institut de Cultura de Barcelona i el Teatre Lliure que es basa en la cocreació d’un espectacle entre diferents centres educatius públics de Barcelona. Sota el lideratge d’una direcció escènica professional, i amb l’objectiu que els adolescents tinguin l’oportunitat de viure una experiència de creació col·lectiva en contacte amb l’entorn professional, es donen eines al professorat perquè usi el llenguatge i les tècniques teatrals a l’aula i perquè la creació teatral s’acosti i es nodreixi de la realitat social i educativa dels joves.
La direcció escènica del projecte per a la Temporada 23/24, Pànic escènic, és a càrrec de la companyia José y sus Hermanas, que amb alumnes i professors dels instituts Barri Besòs, Caterina Albert, El Joncar, Les Corts i Vall d’Hebron treballaran sobre les pors i les fòbies personals i socials a partir del gènere narratiu coming-of-age. Si els monstres dels mars representaven la sorpresa i el temor davant del desconegut, i els monstres homínids com el ieti o el bigfoot troben les seves arrels als mites i llegendes d'Àsia i d'Amèrica, quines són les amenaces i les pors que ens tenallen avui? Quines formes podrien prendre els monstres que encarnen les nostres pors contemporànies? Són només malediccions per superar o poden ser també aliats a qui hem d'interrogar i comprendre? El procés creatiu es desenvoluparà durant tot el curs escolar i el resultat es podrà veure el 29 i 30 de maig a l’Espai Lliure.
HORARIS
29/05 a les 13.00 h i a les 17.00 h
30/05 a les 17.00 h
Lliure i Universitat
El Lliure es vincula amb diversos centres universitaris per obrir camins de col·laboració des del teatre amb l’alumnat de totes les edats. Aquesta temporada col·laborem amb la Universitat de Barcelona (UB) i l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona (ITB) i la Universitat Politècnica de Catalunya - ETSAB.
IT Teatre
Fa quatre anys que el Lliure acull i coprodueix amb l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona l’espectacle anual del projecte IT Teatre. Aquesta vegada la directora Lucía Miranda, inspirant-se en Mercè Rodoreda, ens farà reflexionar sobre els contes.
-
El dia que vam matar els llops
a partir de 14 anys
IV Premis Teatre Lliure – UB d’Estudis de Teatre Contemporani
El Màster de Construcció i Representació d’Identitats Culturals (CRIC), el Grup de Recerca Contemporary British Theatre Barcelona i el Teatre Lliure celebren la tercera edició dels premis als millors TFG i TFM d’estudis de teatre contemporani.
Amb l’objectiu de fomentar la recerca en l’àmbit dels estudis de teatre contemporani el Màster de Construcció i Representació d’Identitats Culturals (CRIC), el Grup de recerca consolidat Contemporary British Theatre Barcelona –tots dos pertanyents a la Facultat de Filologia i Comunicació– i el Teatre Lliure van engegar la temporada 20/21 dues iniciatives dirigides a guardonar les millors investigacions fetes per alumnes de grau i de màster, que es va materialitzar en la convocatòria de dos premis que reconeixen i incentiven la investigació en l’àmbit del teatre contemporani.
Encarem doncs la quarta edició amb més entitat i més ganes d'estudi!
Repte politècnic
El Teatre Lliure col·labora amb l’ETSAB i la UPCArts de la Universitat Politècnica de Catalunya en la creació d’un grup d’estudiants d’arquitectura a qui, durant el primer semestre de la temporada, convidem a impregnar-se de tota l’activitat del Lliure i a reflexionar sobre el seu caràcter d’espai de trobada escènica, educativa i cultural.
No seran només espectadors del resultat final d’aquesta activitat: també coneixeran a fons l’edifici, la seva plasticitat i com interactua amb la gent que hi treballa, amb la que el visita o amb el barri i el veïnat que hi conviu. Una anàlisis que tindrà per objectiu especular sobre les possibles transformacions en l’arquitectura i l’urbanisme del Lliure per repensar el model de teatre de ciutat que volem per al futur.
El resultat de la feina realitzada aquest dies serà el prototip d’un Lliure del futur que sobretot ofereixi una millor resposta al concepte ampli i transversal de l’accessibilitat, no només en un sentit arquitectònic o urbanístic. S’incorporarà a la instal·lació Les cases del Lliure, que es podrà veure al vestíbul de la Sala Fabià Puigserver a partir del 23 d’abril de 2024.
Acompanyament
Entre bambolines!
Un recorregut guiat per les instal·lacions del Teatre Lliure de Montjuïc us farà descobrir què s’amaga darrera d’aquest escenari de referència internacional en un edifici de gairebé 100 anys d’història. Pujarem dalt de l’escenari, ens capbussarem sota la grada, coneixerem espais amagats com les galeries, entrarem als camerinos, a la sala d’assaig...
CICLE
Primària, ESO, Batxillerat i Cicles formatius
NOMBRE MÀXIM D’ASSISTENTS
25 alumnes
HORARI
En hores convingudes, segons la disponibilitat
DURADA APROXIMADA
30’ (Primària) 60’ (Secundària, Batxillerat i Cicles)
PREU
Gratuït amb l’entrada a un espectacle / 2 € per alumne sense espectacle
El Lliure a les aules
Els actors, actrius, directors, directores o altres membres dels equips artístics dels nostres espectacles es desplaçaran a l’escola per parlar amb l’alumnat de l’obra de teatre que hagin vist. Cal que prèviament es preparin preguntes per fer als artistes (podran comptar amb el suport dels Dossiers crítics) i que el professorat col·labori en la dinamització de la sessió.
CICLE
Primària, ESO, Batxillerat i Cicles formatius
HORARI
En hores convingudes, subjecte a la disponibilitat dels equips
DURADA APROXIMADA
Entre 45’ i 1 h
PREU
Gratuït amb l’entrada a l’espectacle
-
L’anorak
a partir de 6 anys
-
L’última f**king nit
a partir de 14 anys
Dossiers crítics
Els dossiers crítics són materials d’acompanyament de les funcions que volen apropar la noció de la crítica teatral a infants i joves. Les eines que fa servir el crític fomenten una actitud activa de l’espectador. Fer despertar el sentit crític permet mirar d’una altra manera el món de fora el teatre. Ajuda a qüestionar-lo, a entendre’n la complexitat i la confrontació d’idees, a traspassar el simple m’agrada/no m’agrada –la cultura imperant de l’impuls del like– i fer que els alumnes es preguntin per què un espectacle els avorreix, els irrita, els fa riure o plorar, o pensar, o fer volar la imaginació.
CICLE
Infantil, Primària, ESO, Batxillerat i Cicles formatius
PREU
Gratuït
-
La idea brillant
(que al principi no ho era) de 4 a 6 anys
-
L’anorak
a partir de 6 anys
-
Per sempre? (títol provisional)
de 10 a 13 anys
-
L’última f**king nit
a partir de 14 anys
-
Thauma
a partir de 14 anys
Procés de creació
L’alumnat veurà com es desenvolupa una creació teatral, de la idea inicial fins a l’estrena, en tres moments del procés de creació: una trobada amb l’equip artístic a l’inici, una assistència a un assaig, i una darrera trobada després que el grup hagi vingut a veure l’obra. L’objectiu és que tinguin un coneixement més profund de l’obra i entenguin millor els mecanismes del llenguatge escènic.
CICLE
2n cicle d’ESO, Batxillerat i Cicles formatius
PREU
Gratuït amb l’entrada a l’espectacle
HORARI
Segons el procés de creació
SOL·LICITUD
S’ha d’enviar una carta de motivació especificant quin alumnat hi participaria i com s’integraria en el projecte del centre.
Contacteu-nos a programaeducatiu@teatrelliure.com per a més informació.
TERMINI DE LA SOL·LICITUD
30 de setembre
-
Thauma
a partir de 14 anys